Koolhydraten

Uit DiabetesWiki

Ga naar: navigatie, zoeken

Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers en zetmeel. Ze zijn er in soorten en maten. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in:

  • melkproducten, zoals melk, karnemelk en yoghurt (melksuiker);
  • fruit en sappen (vruchtensuiker);
  • snoep, koek en gebak en drankjes (suiker);
  • brood, aardappelen, rijst en deegwaren (zetmeel).

Inhoud

Waarom zijn koolhydraten zo belangrijk?

Koolhydraten dienen als brandstof en voorzien het lichaam van energie. In het lichaam worden ze omgezet in glucose. Doordat u eet, stijgt dus uw bloedglucose. Daarom is het belangrijk dat er evenwicht is tussen de koolhydratenverdeling over de dag en de hoeveelheid insuline die in het lichaam is. Het is dus ook belangrijk dat u weet hoeveel koolhydraten in welk voedingsmiddel zit, hoeveel u ervan moet eten en wanneer. De Eettabel van het Voedingscentrum is daarbij een handig hulpmiddel. In de loop van de tijd zult u steeds beter weten wat het effect van een bepaald voedingsmiddel is op uw bloedglucosewaarde.

Wat moet u weten over koolhydraten?

  • Per dag drie hoofdmaaltijden en drie kleine tussenmaaltijden eten, is een goede richtlijn. Dat geeft een goede verdeling van koolhydraten over de dag.
  • Een min of meer vaste verdeling van koolhydraten over de dag is bij het gebruik van metformine niet per se nodig, maar bij het gebruik van SUD-tabletten of mix-insulines wel. De langwerkende insuline in de mix-insulines werkt immers de hele dag door. U moet dus wel tijdig en de juiste hoeveelheid eten, anders gaat het mis. Wie ultra-kortwerkende insuline gebruikt of een insulinepomp heeft, heeft meer vrijheid in het dieet.
  • Het is van belang dat u weet hoeveel koolhydraten diverse voedingsmiddelen bevatten en dat u weet hoeveel u ervan moet/kunt eten en wanneer. De diĆ«tiste en de koolhydratenlijsten kunnen u hierbij helpen. Kort na de diagnose lijkt dit bijna een onmogelijke opgave: de hele dag koolhydraten tellen! In de praktijk blijkt dit na enige tijd te wennen en weet u vaak uit uw hoofd wat bepaalde voedingsmiddelen voor invloed hebben op uw bloedglucose.
  • Er zijn snelle en langszame koolhydraten. Sommige koolhydraten (bijvoorbeeld glucose of druivensuiker) zorgen voor een snellere stijging van de bloedglucose dan andere (bijvoorbeeld fructose). De snelheid waarmee koolhydraten de bloedglucose doen stijgen, heet de glycemische index. Overigens spelen hierbij niet alleen de koolhydraten een rol, maar ook de andere voedingsstoffen die in een voedingsmiddel zitten, de combinatie van voedingsmiddelen en de bereiding ervan. Overigens wordt rekening houden met de glycemische index van voedingsmiddelen alleen geadviseerd wanneer met de algemene adviezen geen goede diabetesregulatie behaald wordt.

Websites

Apps voor mobiele telefoon

Persoonlijke instellingen