Psyche

Uit DiabetesWiki

Ga naar: navigatie, zoeken

Acceptatie

'Je hebt diabetes, een aandoening die nooit meer over gaat.' Dat is een confronterende boodschap. Sommige mensen kunnen zich daar vrij snel bij neerleggen; misschien is het wel een opluchting om te weten waar uw klachten vandaan komen. De meesten hebben er in het begin echter veel moeite mee. Wellicht bent u een tijdlang boos, somber of verdrietig en slaagt u er even niet meer in de positieve kanten van het leven te zien. Of misschien wilt u niet geloven dat u diabetes hebt (ontkenning) en gaat u door met uw leven alsof u geen diabetes heeft.

Uiteindelijk heeft u helaas niet veel keus: u moet met de behandeling beginnen en zult moeten accepteren dat u diabetes heeft. Gelukkig is er met diabetes prima te leven, leren en werken en kunt u er zelf veel aan doen om een prettig leven te hebben. Acceptatie helpt daarbij enorm: het is bepalend voor uw gezondheid en verhoogt de kans op een prettig leven.

Adviezen

Maar hoe doe je dat, accepteren dat je een ziekte hebt voor de rest van je leven? Een ziekte die bovendien kan leiden tot ernstige complicaties? Acceptatie heeft grotendeels te maken met flexibiliteit. En daarbij spelen karakter, geslacht of leeftijd een rol. Iedereen heeft bovendien zijn eigen angsten, zorgen en beperkingen. Wat de één als een belemmering ervaart – bijvoorbeeld insuline spuiten in aanwezigheid van anderen – is voor de ander geen enkel probleem. Daarom zijn er veel verschillende wegen die naar acceptatie leiden. Maar met de volgende adviezen kunt u een heel eind komen:

  • Gun uzelf de tijd om te wennen aan het leven met diabetes. Er moet ineens veel gebeuren – meten, prikken, koolhydraten tellen, anders koken en eten. U moet een nieuw evenwicht vinden en uw diabetes een plek geven in uw leven. Dat alles kost tijd.
  • Voel u niet schuldig over negatieve emoties en ervaringen. Stemmingswisselingen, sombere gevoelens, vermoeidheid, slaapproblemen, minder energie, minder of juist meer eetlust en een slechte concentratie – het kan allemaal komen door de diabetes.
  • Leven met diabetes betekent verantwoordelijkheid nemen, voor jezelf en voor de behandeling. Probeer daarom zo snel mogelijk controle te krijgen over uw diabetes, dat geeft zelfvertrouwen. En als uw bloedglucose goed geregeld is, voelt u zich fitter, sterker en gezonder, zowel lichamelijk als geestelijk.
  • Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk te weten komt over diabetes, dan is het makkelijker om met uw diabetes om te gaan. Lees daarom over diabetes, stel vragen aan uw diabetesverpleegkundige en andere behandelaars en volg cursussen.
  • Wie begrip en steun krijgt van zijn dierbaren, ervaart de diabetes vaak als minder zwaar. Betrek uw partner, familie, vrienden en collega's dus bij uw diabetes, dan begrijpen ze u beter. Vertel het ze als u eens niet zo lekker in uw vel zit. Leg hen uit wat ze moeten doen bij een hypo en betrek ze bij het zoeken naar oplossingen.
  • Wissel ervaringen uit met mensen die net als u diabetes hebben. Via cursussen, lezingen, activiteiten en DiabetesTrefpunt, de community van Diabetesvereniging Nederland, komt u in contact met lotgenoten.
  • Laat uw diabetes niet de overhand nemen. Zorg voor ontspanning en afleiding. Word lid van een sportvereniging, muziekvereniging of fietsclub. Of ga regelmatig met vriend(inn)en wandelen. Doe regelmatig leuke dingen die u energie geven.
  • Vermijd negatieve stress en probeer negatieve gedachten niet toe te laten. Probeer te genieten van de dingen die dicht bij u staan.

Meer weten

Wilt u meer weten over de acceptatie van uw diabetes?

  • Lees en deel ervaringen en vragen over omgaan met diabetes op DiabetesTrefpunt.
  • Bel voor persoonlijke vragen naar de Diabeteslijn: 033 - 463 05 66
  • Geef u op voor de DVN-basiscursus 'Leven met diabetes'.
  • Bel met vragen naar een Diabetes Informatie Post (DIP) bij u in de buurt. DIP-pers zijn vrijwilligers van DVN die zelf ook diabetes hebben. Ze weten dus waarover ze praten.
Persoonlijke instellingen