Roken

Uit DiabetesWiki

Ga naar: navigatie, zoeken

Roken is voor niemand gezond, maar zéker niet voor mensen met diabetes. Stop daarom met roken. Geen gemakkelijk proces, maar als u erin slaagt, levert het u enorme winst op: een gezonder, fitter en waarschijnlijk ook langer leven. Door niet meer te roken:

  • heeft u minder kans op complicaties;
  • heeft u minder kans op hart- en vaatziekte;
  • daalt uw bloeddruk;
  • daalt het cholesterholgehalte;
  • verbetert (na enige tijd) uw bloedglucose.

Inhoud

Wat gebeurt er als u wél blijft roken?

  • Mensen met diabetes die roken, lopen 2 tot 4 keer meer kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten dan mensen zonder diabetes. Roken beschadigt de vaatwanden, daardoor worden ze ruwer en kunnen vetten en cholesterol zich er makkelijker op afzetten.
  • Rokende mannen met diabetes hebben 1,4 keer meer kans op erectieproblemen dan niet-rokende mannen met diabetes.
  • Mensen met diabetes die roken, kunnen meer klachten krijgen door een hoog cholesterolgehalte.
  • Mensen met diabetes die insuline spuiten en roken, hebben een verhoogde kans op complicaties, zoals neuropathie (aandoening van de zenuwen).
  • Nicotine veroorzaakt een langzamere opname van insuline uit de plek waarin is gespoten. Nicotine beïnvloedt namelijk het samentrekken van de bloedvaten. Hierdoor kan de bloedglucosewaarde stijgen of dalen.
  • Nicotine veroorzaakt een sterke insulineongevoeligheid. Hierdoor is het moeilijker om de diabetes te controleren.

Verbeter uw kans op succes

Misschien heeft u al een aantal (mislukte) stoppogingen achter de rug en ziet u ertegenop weer een poging te wagen. Immers: besluiten om te stoppen is één ding, maar voor verstokte rokers vergt het wel iets meer om echt zonder sigaretten te gaan leven. Er zijn veel manieren om te stoppen met roken. Informeer uzelf van tevoren goed en kies een methode die bij u past en waarvan u verwacht dat u die kunt volhouden. De cold turkey-methode (van de ene op de andere dag stoppen zonder verdere ondersteuning) kent het hoogste percentage terugvallers. Het is daarom verstandiger om ondersteuning te zoeken: uit onderzoek blijkt dat adviesgesprekken met uw huisarts of deelname aan ondersteuningsgroepen of -programma's de kans op succes verbeteren.

Wilt u inderdaad stoppen met roken, bespreek dan uw plannen met de diëtist. Samen kunt u bespreken hoe u ervoor kunt zorgen dat uw gewicht zo min mogelijk toeneemt.

Positieve effecten

Wat ook goed kan helpen, is de positieve gevolgen van stoppen voor ogen te houden. Naarmate iemand sterker gelooft in positieve uitkomsten van stoppen met roken, heeft hij of zij namelijk meer kans op een geslaagde stoppoging, zo heeft onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (2005) aangetoond. en paar positieve gevolgen van niet meer roken:

  • u gaat zich veel fitter voelen;
  • u gaat beter proeven en ruiken;
  • u krijgt een gezondere huidskleur;
  • u gaat gemakkelijker ademhalen;
  • na drie maanden tot een jaar is het risico om een longziekte, longkanker of een hartziekte te ontwikkelen sterk verminderd;
  • u bespaart veel geld waar u andere leuke dingen voor kunt doen. Probeer wekelijks een zinvolle besteding te bedenken voor dit geld of leg dit geld apart, dat is een positieve prikkel.

Stopmethodes

Er zijn vele manieren om te stoppen met roken:

  • Nicotinevervangers (pleisters, kauwgom, tabletten);
  • Medicijnen (via de huisarts), in combinatie met een ondersteuningsprogramma;
  • Cursussen bij thuiszorgorganisatie of GGD;
  • Gedragstherapie;
  • Cursus stoppen met roken via sms ;
  • Acupunctuur;
  • Hypnose;
  • Lasertherapie;
  • Methode Allen Carr (‘Stoppen met roken’);
  • Methode Jan Geurtz (‘De Opluchting’).

Een combinatie van bovengenoemde methodes blijkt het beste te werken. Veel ziektekostenverzekeraars ondersteunen stoppogingen, uit het oogpunt van preventie, kostenbesparing en volksgezondheid.

Meer weten over stoppen met roken?

www.stivoro.nl

www.rookvrijookjij.nl

www.ikstop.nl

www.allencarr.nl

www.opluchting.nl

www.nederlandstopt.nu

Persoonlijke instellingen